lauantai 8. syyskuuta 2012

Ho Chi Minh City (Saigon), Vietnam

Kambotza sai jaada. Hypattiin bussiin ja taas oli edessa kuuden tunnin bussimatka. Ja nyt jalleen rajan ylitys. Talla kertaa homma ei pitaisi olla niin legendaarista mutta silti jannityksella odotimme mita tuleman pitaa. Suomalaiset eivat tarvitse viisumia Vietnamiin alle 15 paivaa kestavilla visiiteilla ja maastapoistumispaiva on hyva olla esittaa. Olimme tietysti hankkineet lentoliput jo seuraavaan etappiin mutta maarajalla voi olla vaikea saada viestia perille "visattomuudesta", lentokentilla ollaan tottuneempia suomimatkustajiin. Kerasimme siis taistelutahtoa koko bussimatkan ja teimme suunnitelmaa miten selvitamme rajanylityksen ilman viisumia. Mutta halleluja! Tullimies laittoi vaan leimaa passiin eika edes kysellyt lentolippujen peraan. Turhaa hatailya siis. Vietnamin puolella sama bussi jatkoi viela Ho Chi Minch Cityyn asti. Loydettiin hotels.comista torky halvalla ihan oikea hotelli, ei mikaan hostelli ja sinne suuntasimme. Pikkasen oli piccolo ovella ja tytot respassa silmat pyoreina kun kaksi backpackeria tulee sisaan lenkkareissaan rinkat selassa! :D Mutta tastakin selvittiin kunnialla alkusahlaysten jalkeen. Eivat nimittain meinanneet aluksi loytaa meijan varausta.



Voi Saigan, Saigon! Ensimmainen asia mita mieleen tulee tasta kaupungista on liikenne, ehdottomasti. Ei olla elaissamme nahty mitaan vastaavaa! HCMC:ssa on 4 miljoonaa mopoa. Voitte kuvitella mika meno. Koitettiin ylittaa tieta mutta todettiin se mahdottomaksi tehtavaksi ja eikun taksiin. Niitakin riittaa kaikkialla. Myohemmin meille kerrottiin, ettei kadunylitys nyt niin vaikeaa olekaan. Menee vaan! Eika jaa odottelemaan. Kylla ne vaistaa. Noh, me tehtiin tyota kaskettya. Sinne vaan, liikenteen sekaan ja kadun yli. Ja kylla, totta se on. Miljoonat mopot ja taksit vaistaa. Niiden muutaman paivan aikana kun kaupungissa oltiin meille ei vielakaan selvinnyt liikennesaannot. Oikealta tulevaa ei valttamatta tarvitse vaistaa, voi myos kaantya sivukadulta suoraan vastaantulevan kaistalle ja oikeastaa ajaa minne vaan, mista vaan. Ja kaikki vaistaa kaikkia. Joka valiin voi tunkea. Yhtaan kolaria ei todistettu. Kasittamatonta miten homma siella toimii. Mopon kyydissa voi myos kuljettaa koko perheen lisaksi kaikki viikonlopun ostokset kerralla, ei mitaan ongelmaa. Tai vaikka kaksi kokonaista sikaa, kymmenia kanoja. Joten ihan turha siella Suomessa huudella, etta on liian pieni auto! P****a puhetta. :D Mopolla parjaa paremmin kuin hyvin! :)

Kaupunki teki liikenteestaan huolimatta meihin vaikutuksen! Hieno tunnelma. Viihdyttiin hyvin myos backpackersien huudeilla, hillittoman halpaa ruokaa ja juomaa, paljon kanssamatkaajia ja kivoja tarinoita.

Vierailimme kuuluisilla Cu Chi-tunneleilla melko lahella Saigonia. Ihan must-see paikka. Sodanaikaisia Viet Congien tunneleita loytyy yli 200km. Alkuperaiset tunnelit on tosi pienia, pienille VC:lle tehtyja, joihin iiisot amerikkalaiset eivat mahtuneet. Turisteja varten on nyt myohemmin levennetty osa tunneleista, jotta mekin paastaan kokemaan tuo ahtaus ja kuumuus. Mina paasin kyykyssa pari askelta ja sitten taas petti paa. Ei pystynyt. Piti peruuttaa ja palata maan paalle. Mutta en ollut ainoa! Yksi aussitytto ei edes yrittanyt. Muu porukka meni tuon, oisko n. 100m pitkan tunnelin lapi. Menin rohkeaa J:ta toiseen paahan vastaan. Oli juuri ja juuri mahtunut lapi. Tunneleilla paasee tutustumaan myos VC:en amerikkalaisille tekemiin ansoihin ja turisteille naytetaan propagandavideo sodasta. Melkoisen amerikkalaisvastainen, mut hei, mita muuta voi odottaa!?










Tunnelipaivan paatteeksi kaytiin katsastamassa myos muita Vietnamin sodan kauheuksia War Remnants Museossa. Eipa ollut mielta ylentava kokemus mutta aukaisi kylla silmia. Mita sota aiheutti Vietnamille ja vietnamilaisille, mita vaikutuksia silla on edelleen, on nahvilla taalla museossa. Ensimmainen kerta kun naen Vietnamin sodan muustakin nakovinkkelista kuin amerikkalaisten tekemista elokuvista. Ei onneksi tullut enaa taman museon jalkeen nahtya painajaisia niin kuin Kambotzan puolella.

Saigonin lisaksi kaytiin tsekkaamassa huudeja myos maalla, Mekong Deltan jokisuiston aluella. Siita lisaa myohemmin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti